Newsy ze świata

Wiadomości z całego świata

chiny:-tydzien-za-wielkim-murem-(32/21),-czyli-subiektywny-przeglad-wydarzen-andrzeja-lianga-z-szanghaju
Wiadomości

Chiny: Tydzień za Wielkim Murem (32/21), czyli subiektywny przegląd wydarzeń Andrzeja Lianga z Szanghaju

Z pierwszych stron (从新闻媒体的第一页)
Koronawirus (COVID-19) 冠状病毒疾病
Delta

Wzrost liczby zakażeń wariantem Delta wirusa Covid-19 wciąż utrzymuje się na poziomie kilkudziesięciu nowych przypadków dziennie. Państwowa Komisji Zdrowia (国家卫生健康委员会) zapewnia, że sytuacja jest pod kontrolą, choć wirus “grasuje” już w ponad 20 prowincjach, w tym w blisko 50 miastach. Od połowy lipca zakażonych zostało ponad 1,300 osób. Są też przypadki ciężkich zachorowań (w prowincji JiangSu 江苏). Od początku sierpnia liczba nowych zachorowań spada. Komisja zapewnia, że sytuacja w kraju nie wymknie się spod kontroli. Ryzyko nieprzewidywalnego rozwoju sytuacji jest znikome. Wszystkie ogniska zakażeń, choć liczne są lokalne.

Szczepienia

Na dzień 15.08. br. zaszczepionych w Chinach było 1.854 mld osób. Po raz pierwszy Komisja Zdrowia poinformowała, że w tej liczbie podwójną dawką zaszczepionych zostało 777.046 mln ludzi (na 1,411.780 mln ludności kraju). Daje to 55.5% całości społeczeństwa. Eksperci zaś uznają, że dla osiągnięcia zbiorowej odporności wymagane jest zaszczepienie 83.3% populacji. Szczepienia prowadzone są również wśród dzieci i młodzieży w wieku 12-17 lat.

Eksport szczepionek

Rośnie eksport chińskich szczepionek, szczególnie do krajów rozwijających się. Do tej pory wyeksportowano blisko 800 mln szt. szczepionek do ponad 100 państw świata.

 


Ekonomia /Biznes (经济/生意)
CPI

CPIWskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych (ang. consumer price index, CPI, 消费者物价指数) – indeks zmiany cen towarów i usług konsumpcyjnych, najpopularniejsza na świecie miara inflacji/deflacji w ostatnich 3 miesiącach w Chinach utrzymywał się na stabilnym poziomie ok. 1 %. To daleko do zakładanego maksymalnego poziomu 3%. W lipcu ceny żywności spadły ogólnie o 0.4%, aczkolwiek nie we wszystkich kategoriach. Złe warunki pogodowe, powodzie, opady deszczu, tajfuny spowodowały, iż np. ceny warzyw wzrosły o 1.3%. Wciąż spadają ceny wieprzowiny – w lipcu o 1.9%. W czerwcu spadły o 13.6%. Ceny artykułów nieżywnościowych wzrosły o 0.5%. Najbardziej podrożały towary przemysłowe (o 0.4%) oraz paliwa (o 3.5%). Sezon turystyczny spowodował wzrost cen biletów lotniczych, usług turystycznych, hoteli odpowiednio o 24.3%, 7.3% i 3.8%. W perspektywie roku ceny żywności spadły o 3.7%, w tym wieprzowiny o 45.3%. Rosną ceny ryb słodkowodnych: w skali 12 miesięcy o 30.9%. W tym samym okresie wzrosły tez ceny konsumpcyjnych towarów przemysłowych (o 2.8%), benzyny (o 25.4%), LPG (o 28.2%). Podobnie silne wzrosty dotyczą cen biletów lotniczych (o 53.5%) oraz hoteli (o 8.1%). Chińska ekonomia nie odczuwa ciśnienia inflacyjnego, jednak nic tu nie jest proste i oczywiste – w przypadku poszczególnych sektorów sytuacja jest niejednorodna, często złożona.

Wskaźnik cen konsumenckich (inflacji) CPI

居民消费价格指数 2021

Dane: Państwowe Biuro Statystyki 国家统计局 (m/m – miesiąc do miesiąca; r/r – rok do roku)

PPI

Z kolei wskaźnik cen dóbr produkcyjnych (ang. producer price index, PPI, 工业生产者出厂价格指数) – miernik obrazujący zmiany poziomu cen ustalanych przez producentów na różnych etapach procesu wytwarzania dóbr (powszechnie stosowana, obok wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych, miara poziomu inflacji) utrzymuje się na wysokim poziomie już od ponad 5 miesięcy. Decydujący wpływ na taki stan rzeczy w lipcu (i wcześniej) miały rosnące ceny ropy naftowej, węgla i ich pochodnych. W ujęciu miesiąc do miesiąca PPI wzrósł o 0.5%. Również inne sektorowe wskaźniki poszły w górę. Ceny produkcji wyborów przemysłowych wzrosły o 0.6%. Ceny węgla (ex factory) wzrosły w lipcu o 6.6%, a wszelkich produktów ropopochodnych o 7.1%. Tym samym zwiększyły się o 5.0% i 1.5% ceny – odpowiednio –nawozów sztucznych i pestycydów. Odczuwalny jest pozytywny efekt interwencji rządu na rynku cen oraz dostaw surowców i materiałów. Ceny wyrobów stalowych spadły o 0.2%, a metali nieżelaznych o 0.1%. W perspektywie rok do roku ceny produktów przemysłowych wzrosły o 12.0%, ze stali o 20%, węgla o 45.7%, ropy i gazu o 48.0%. Produkcja surowców chemicznych i produktów bazujących na nich podrożała o 21.3%. I tu będzie głównie skierowana uwaga właściwych agencji rządowych.

Wskaźnik cen producentów PPI

工业生产者价格指数 包括工业生产者出厂价格指数- 2021

Dane: Państwowe Biuro Statystyki 国家统计局 (m/m – miesiąc do miesiąca; r/r – rok do roku)

Chiński eksport (i import)

Pomimo powtarzanych od miesięcy czarnych prognoz, zapowiedzi gwałtownego spowolnienia, pomimo piętrzących się przeszkód różnej natury – eksportu z Chin wciąż rośnie. Wyniki uzyskane w pierwszych 7 miesiącach br. są jednymi z najlepszych w historii. W tym okresie chiński eksport wzrósł o 27.1% a import o 24.4% w porównaniu z rokiem minionym. Według danych z ostatnich 10 lat, wzrost ten średnio wynosił 10.9% (eksport) i 10.2% (import).

W lipcu obroty handlu zagranicznego wyniosły 3.27 bln RMB (ok. 1.97 bln PLN), kiedy w czerwcu, osiągnęły poziom 3.29 bln RMB (ok. 1.982 bln PLN). Wzmacnia się popyt na chińskie towary na rynkach międzynarodowych. Eksport do Stanów Zjednoczonych, Unii Europejskiej i Japonii od stycznia do lipca br. wzrósł o 22.6%. Wzmógł się eksport na rynki wschodzące krajów ASEAN (Azji Południowowschodniej), Ameryki Łacińskiej i Afryki – o 26.5%. Eksport przedsiębiorstw prywatnych zwiększył się o 30.1% i stanowi już 56.8% całości krajowego eksportu. Rośnie on także w przypadku przedsiębiorstw państwowych (o 16.7%) oraz zagranicznych (o 17.9%). Ciągle poprawia się struktura eksportu na rzecz towarów wysoko przetworzonych i technologicznych. W przypadku maszyn i urządzeń mechanicznych i elektrycznych wzrósł o 25.5% r/r. Stanowią one już 59% chińskiego eksportu.

Wyniki uzyskane w lipcu w handlu zagranicznym są imponujące bez względu na rozpatrywaną kategorię. Z jednej strony konsumenci i producenci za granicą nadal bardzo chętnie sięgają po chińskie produkty począwszy od maszyn, urządzeń, komputerów, odzieży, półprzewodników, części samochodowych po pojazdy elektryczne, z drugiej strony zwiększające inwestycje przedsiębiorstwa potrzebują chińskiego sprzętu, komponentów, części i surowców. Kupujących nie zniechęcają rosnące ceny. W obawie przed zbyt dużym wzrostem cen lokalni producenci często „biorą na siebie” część obciążeń związanych ze wzrostem kosztów produkcji (surowców, materiałów, pracy). Nie znaczy to, że nie borykają się jednocześnie z innymi problemami, jak zakłócenia w globalnych łańcuchach dostaw (np. niedobór chipów), walka z kolejnymi ogniskami koronawirusa, rosnące ceny transportu międzynarodowego, czy wyjątkowo niekorzystne w tym roku zjawiska atmosferyczne (powodzie, tajfuny).

Import to oczywiście głównie surowce. W lipcu br. sprowadzono ich (ropy, miedzi, rudy żelaza, gazu, chipów itp.) więcej niż w czerwcu.

W lipcu br., po raz czwarty z rzędu, rośnie nadwyżka handlowa ze Stanami Zjednoczonymi. Wyniosła ona 56.6 mld USD (ok. 220.802 mld PLN).

PKB chińskich miast

W pierwszym półroczu br. największy wzrost wartościowy PKB (powyżej 10%) odnotowała „stała trójka”:

  • Szanghaj / ShangHai / 上海,
  • Pekin / BeiJing / 北京,
  • ShenZhen / 深圳.

W pierwszej dziesiątce znalazły się poza wymienionymi:

  • Kanton / GuangZhou / 广州,
  • ChongQing/ 重庆,
  • SuZhou / 苏州,
  • ChengDu/ 成都,
  • HangZhou / 杭州,
  • WuHan / 武汉 i
  • NanJing南京.

Najlepsze lotniska Chin

Skytrax, brytyjska firma analityczna branży lotniczej, opublikowała swoją najnowszą listę najlepszych lotnisk świata (2021 Skytrax World Airport Awards). Wśród stu ocenionych jest osiem chińskich. I tak na pozycji:

  1. XiangGang/HongKong ChekLapKok International Airport (香港赤腊角国际机场);
  2. GuangZhou BaiYun International Airport (广州白云国际机场);
  3. ShangHai HongQiao (上海虹桥国际机场);
  4. HaiNan HaiKou MeiLan (海南海口美兰国际机场);
  5. TaiWan TaiPei TaoYuan (台湾台北桃园国际机场);
  6. ShenZhen BaoAn (深圳宝安国际机场);
  7. ChengDu ShuangLiu (成都双流国际机场);
  8. BeiJing Capital (北京首都国际机场).

Na szczególną uwagę zasługuje wyróżnienie lotniska GuangZhou BaiYun. „Skoczyło” ono w rankingu o 16 miejsc w porównaniu z ubiegłym rokiem. Dodatkowo lotnisko wyróżniono jako:

  • najlepsze lotnisko obsługujące 35-45 mln pasażerów rocznie,
  • najlepsze lotnisko w Chinach,
  • najlepsza obsługa lotniska w Chinach,
  • najczystsze lotnisko w Chinach i
  • wzorowo przestrzegane zasady pandemiczne przeciw Covid-19.

Nowe lotnisko w QingDao

W dniu 12.08. br. zamknięto lotnisko QingDao LiutTing International Airport (青岛流亭国际机场), a uruchomiono QingDao JiaoDong International Airport (青岛胶东国际机场). QingDao to portowe miasto w prowincji ShanDong 山东 znane na całym świecie dzięki piwu TsingTao, które produkowane jest tutaj od początku XX wieku. Miasto może w tej chwili poszczycić się nowoczesnym lotniskiem na miarę XXI wieku. Nowy porto lotniczy zbudowano 39 km od centrum miasta, a 28 km od starego lotniska. QingDao JiaoDong International Airport posiada 97 rękawów i 178 miejsc postojowych dla samolotów. Może przyjmować największe maszyny, takie jak Airbus 380, czy Boeing 747. Wyposażone w najnowocześniejsze urządzenia nawigacyjne zapewni bezpieczne lądowanie w najtrudniejszych warunkach. Lotnisko połączy niebawem z miastem kolej szybka i metro. W chwili obecnej, w fazie rozruchu nowy port lotniczy QingDao obsługuje 130 polaczeń krajowych i 50 zagranicznych. Są tu dwa pasy startowe, każdy o długości 3,600 m. Powierzchnia całego kompleksu to 16.25 ha. Budynek terminalu I ma powierzchnię 478,000 m2. W 2025 roku, po ukończeniu wszystkich planowanych tu prac, lotnisko w QingDao będzie mogło obsłużyć 35 mln pasażerów rocznie, „przerzucić” pół miliona ton cargo, przeprowadzić 300,000 startów i lądowań samolotów. W planie jest już drugi etap budowy, który zakończony zostanie w 2045 r. QingDao obsłużyć będzie mogło wtedy 55 mln pasażerów, 1 mln ton cargo i 452 tys. startów i lądowań rocznie.

QingDao JiaoDong International Airport  ma być centrum transportu dla tego regionu Azji Północnowschodniej.

Przemysł motoryzacyjny w lipcu

Lipiec nie był łaskawy dla przemysłu motoryzacyjnego, zarówno w zakresie produkcji, jak i sprzedaży.

Produkcja spadla o 9.5% (do 1.529 mln szt.), sprzedaż o 11.9% (do 1.864 mln szt.), w tym aut osobowych o 7% (do 1.552 mln szt.). Głównym problemem producentów jest brak komponentów półprzewodnikowych, ale istotnym czynnikiem jest też typowy dla okresu letnich wakacji spadek zainteresowania klientów nowymi samochodami. Jasnym punktem w statystykach są samochody NEV (elektryczne i hybrydowe). Tu dla odmiany odnotowano historyczne rekordy. W lipcu udział tych pojazdów w rynku wyniósł 14.8% (pierwsze 7 miesięcy br. to 10.9%). W 2020 roku NEV stanowiły tylko 5.8% produkcji i sprzedaży aut w Chinach. W lipcu sprzedano ich 271,000 co stanowi wzrost o 5.8% m/m i 1.6% r/r. W okresie styczeń – lipiec br. w sprzedaży hurtowej i detalicznej kupiono ich odpowiednio 1.339 mln i 1.229 mln, co oznacza wzrost o 227.4% i 210.2% r/r. Szczególnie dobrze radzą sobie nowi producenci i ich nowe marki. Stanowią już 30.1% całej niszy NEV. Ale czołówka wciąż jest silna. To:

  • BYD Auto (比亞迪股份有限公司) 50,387 sprzedanych aut,
  • Tesla ShangHai (特斯拉(上海)有限公司) 32,968 aut,
  • SAIC-GM-WuLing Automobile (上汽通用五菱汽车股份有限公司) 27,347 aut,

 » Czytaj dalej

Powered by the Echo RSS Plugin by CodeRevolution.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *