Newsy ze świata

Wiadomości z całego świata

chiny:-tydzien-za-wielkim-murem-(40/21),-czyli-subiektywny-przeglad-wydarzen-andrzeja-lianga-z-szanghaju
Wiadomości

Chiny: Tydzień za Wielkim Murem (40/21), czyli subiektywny przegląd wydarzeń Andrzeja Lianga z Szanghaju

Sprawy Rządowe (政府事务)
Częściowe uwolnienie cen energii

Rada Państwa (国务院) podjęła decyzję o wprowadzeniu cen zmiennych na energię elektryczną. Ceny na energię bedą po części zależne od realiów rynkowych, aby zmniejszyć ciągle rosnące wsparcie finansowe i dopłaty do elektrowni węglowych czy kopalń.

Decyzja ta nie oznacza, że rząd nie przewiduje ich całkowitego uwolnienia w przyszłości. To krok, jeden z wielu, na drodze do zreformowania sektora energetycznego celem zapewnieniu stabilnych dostaw prądu. Zgodnie z nowymi regułami usalonymi przez Radę Państwa poszczególne władze lokalne i zakłady energetyczne będą mogły wprowadzać zmienne, okresowe ceny energii. Dla odbiorców indywidualnych maksymalny zakres wahań cen nie może przekraczać poziomu +/- 10%. Dla rolnictwa i instytucji publicznych te „widełki” to +/– 15%. Dla zakładów przemysłowych, tych, które konsumują największe ilości energii poziom wahań nie może przekroczyć 20% ceny ustalanej centralnie.

Wsparcie finansowe energetyki i nie tylko

Nieuchronnie zbliża się zima, a co za tym idzie nadchodzi kolejny szczyt energetyczny i sezon grzewczy. Pilnym staje się uporanie z czasowymi niedoborami energii obserwowanymi w wielu regionach kraju. Po zwiększeniu limitów wydobycia i importu węgla, po przyzwoleniu na limitowane podwyższenie cen węgla, jak i energii, przyszła kolej na wsparcie finansowe. Chińska Komisja Regulacyjna ds. Bankowości i Ubezpieczeń (中国银行业保险监督管理委员会) zaleciła wszystkim podległym jej jednostkom, aby udzielały wsparcia finansowego (w formie łatwo dostępnych, niskooprocentowanych kredytów) kopalniom, elektrowniom węglowym (wciąż 56% energii w Chinach pochodzi z tego typu elektrowni), stalowniom i innym zakładom przemysłowym celem jak najszybszego ustabilizowania tak rynku energetycznego, jak i rytmu produkcji.


Ekonomia (经济), Biznes (生意)
Największe firmy 2021

Jak co roku, w przededniu Święta Narodowego ChRL Chińska Konfederacja Przedsiębiorczości (中国企业联合会) oraz Stowarzyszenie Przedsiębiorców Chin (中国企业家协会) opublikowały swoje prestiżowe rankingi. Kluczowym czynnikiem oceny są uzyskiwane przez przedsiębiorstwa dochody.

Tegoroczne rankingi są już dwudziestymi w historii, a obejmują 6 kategorii. I tak:

I. Pierwsze 10 spośród 500 największych przedsiębiorstw Chin 2021 („2021中国企业500强”) to:

II. Pierwsze 10 spośród 500 największych przedsiębiorstw produkcyjnych Chin 2021 („2021中国制造业企业500强”):

III. Pierwsze 10 spośród 500 największych przedsiębiorstw usługowych Chin 2021 (“2021中国服务业企业500强”):

IV. Pierwsze 10 spośród 100 najbardziej innowacyjnych przedsiębiorstw Chin 2021 („2021中国大企业创新100强”):

V. Pierwsze 10 spośród 100 przedsiębiorstw przodujących w strategicznych branżach wschodzących („2021中国战略性新兴产业领军企业100强名单”):

VI. Pierwsze 10 spośród 100 chińskich korporacji o zasięgu i rozbudowanej działalności międzynarodowej (“2021中国跨国公司100大及跨国指数”):

Powyższe ranking dają odpowiedź na pytanie jakie branże napędzają dziś drugą gospodarkę świata.

Nowe źródła litu dla NingDe ShiDai

NingDe ShiDai New Energy Technology Co., Ltd. (宁德时代新能源科技股份有限公司), globalny lider w produkcji baterii samochodowych nie ustaje w pozyskiwaniu nowych źródeł surowca do ich wytwarzania. Zgodnie z opublikowaną informacją NingDe ShiDai wraz ze swoją spółką zależną SuZhou TianHua ShiDai New Energy Industry Investment Co., Ltd. (苏州天华时代新能源产业投资公司) za kwotę 1.553 mld RMB (ok. 958 mln PLN) kupuje kolejne 24% udziałów w Africa Lithium Mine Project w Demokratycznej Republice Konga. Dotychczas Chińczycy posiadali 25% w tym przedsiębiorstwie. Obecnie zatem stan posiadania zwiększył się do 49% udziałów. Africa Lithium Mine Project zacznie wydobywać i dostarczać lit do Chin z początkiem 2023 roku. NingDe SiDai posiada już udziały w kopalniach litu w Australii, Argentynie, Kanadzie i Meksyku. To tym bardziej ważne, że wraz z popytem na pojazdy elektryczne rosną ceny litu i jego pochodnych niezbędnych do produkcji baterii. Aktualna cena litu wynosi 190,000 RMB za tonę (ok. 117,186 PLN), gdy na początku bieżącego roku wynosiła… 57,000 RMB (ok. 35,158 PLN).

Chińskie inwestycje zagraniczne 2020

Ministerstwo Handlu (商务部), Państwowe Biuro Statystyczne (国家统计局) oraz Państwowa Administracja Wymiany Walut Zagranicznych (国家外汇管理局) ogłosiły wspólnie raport na temat chińskich inwestycji zagranicznych (stan na koniec 2020 roku). Wynika z niego, że ekspansja chińskich firm nie uległa osłabieniu w ubiegłym roku.

Bezpośrednie inwestycje zagraniczne wyniosły 153.71 mld USD (ok. 613.228 mld PLN). Główny kierunek inwestycyjny Chin to kraje inicjatywy „Pasa i Szlaku”. W latach 2013 – 2020 chińskie przedsiębiorstwa zainwestowały w tych państwach 139.85 mld USD (ok. 557.809 mld PLN). Na koniec 2020 roku 28 000 chińskich firm utworzyło 45 000 swoich zagranicznych spółek w 189 krajach świata. 70% wszystkich chińskich inwestycji dotyczy sektora usług biznesowych, leasingu, produkcji, handlu hurtowego i detalicznego oraz finansów. Państwowe banki chińskie mają 105 oddziałów zagranicznych w 51 krajach. Najwięcej w Stanach Zjednoczonych, Japonii i Wielkiej Brytanii.

W minionym roku na giełdach światowych chińskie firmy, banki, instytucje finansowe zainwestowały 2.58 bln USD (ok. 10.29 bln PLN). Były trzecim po Stanach Zjednoczonych i Niderlandach globalnym graczem giełdowym. Prześcignęły pod tym względem Wielką Brytanię i Japonię.

Chiny inwestowały na giełdach głównie w akcje spółek sektora usług finansowych, konsumpcyjnego, informatyki, oprogramowania, technologii, nieruchomości, logistyki, usług pocztowych. Chińskie firmy zagraniczne w 2020 roku zapłaciły w sumie 44.5 mld USD (ok. 177.532 mld PLN) podatków, zatrudniały 2.188 mln pracowników zagranicznych.


Nieruchomości (房地產)
Evergrande walczy

Uwagę mediów zagranicznych (tutejszych mniej) wciąż przykuwa kondycja spółki China Evergrande Real Estate Group Co., Ltd. (中国恒大地产集团有限公司). Całkowite zadłużenie tego dewelopera to 1.935 bln RMB (ok. 1.192 bln PLN, czyli ok. 300 mld USD). Wyraźnie już widać światełko w tunelu, choć wciąż niewielkie. Z jednej strony firma znalazła się pod czujnym okiem instytucji nadzoru finansowego z Chin, z drugiej zatrudniła amerykańskie firmy specjalizujące się we wspieraniu firm, które borykają się z sytuacjami kryzysowymi. W negocjacjach mających na celu rozłożenie w czasie opóźnionych płatności (zwłaszcza obligacji) pomagają Evergrande firmy prawnicze Kirkland & Ellis oraz King & Wood Mallesons, natomiast w kwestio opracowania planów restrukturyzacyjnych (wymaganych przez Pekin) doradzają doświadczone w zakresie restrukturyzacji kancelarie Houlihan Lokey i Admiralty Harbour Capital przy udziale banku inwestycyjnego Moelis & Co. Evergrande liczy na to, iż tak doświadczone zespoły doradcze pomogą rozwiązać aktualne problemy firmy.

Evergrande nie ukrywa, że kłopoty są duże, tym bardziej, iż w krótkim okresie potrzebne są spółce duże ilości gotówki. W aktualnej sytuacji trudno jej uzyskać dobrą cenę za wyprzedawane aktywa.

Pomocna dłoń klubu pokerowego

Pomocna dłoń postanowił wyciągnąć jeden z największych chińskich deweloperów, Zhu Mei Yu 朱孟依, założyciel i prezes HenSheng ChuangZhan Development Group Co., Ltd. (合生创展集团有限公司) . Jego spółka, która tak jak Evergrande notowana na giełdzie w Hong Kongu, ogłosiła publicznie zamiar wykupienia 51% akcji Evergrande Property Services Group Ltd. (恒大物業集團有限公司), spółki zależnej holdingu Evergrande zajmującej się zarządzaniem nieruchomościami. Wartość transakcji to 40 mld HK$ (ok. 20.40 mld PLN).

Z kolei miliarder  Liu Luan Xiong 刘联雄 z rodziną oferuje wykupienie 25% akcji spółki Chinese Estates Group Co., Ltd. (华人置业集团有限公司), która należy do niego już w 75%. Chinese Estates Group Co., Ltd. jest jednym z głównych udziałowców Evergrande Group. Wartość tej transakcji to 1.91 mld HK$ (ok. 974.29 mln PLN).

W mediach społecznościowych można natknąć się na wiele doniesień, iż ci trzej panowie:

  • Xu Jia Yin 许家印 (założyciel i były prezes Evergrande Group),
  • Liu Luan Xiong 刘联雄 (Chinese Estates) oraz
  • Zhu Mei Yu 朱孟依 (HenSheng Group)

widywani są często podczas wspólnej gry w karty i określani jako „członkowie klub pokerowego w Hong Kongu.


Motoryzacja (汽车)
HengChi pod znakiem zapytania

Problemy grupy Evergrande przekładają się w oczywisty sposób na funkcjonowanie spółek zależnych. Jedną z najpoważniej dotkniętych sytuacją spółki matki jest firma China Evergrande New Energy Vehicle Group Ltd. (中国恒大新能源汽车集团有限公司), producent samochodów elektrycznych, który miał wkrótce zagrozić pozycji Tesli Shanghai. Spółka wybudowała trzy mega zakłady w:

  • Kantonie / GuangZhou / 广州 -(stolica południowej prowincji GuangDong 广东),
  • Szanghaju / ShangHai / 上海 (metropolia na prawach prowincji u ujścia Jangcy) oraz
  • Tiencinie / TianJin / 天津  (metropolia na prawach prowincji na wschód od Pekinu).

W sierpniu 2019 roku zapowiadano jednoczesne uruchomienie produkcji aż 12 nowych modeli aut pod wspólna marką HengChi. Tymczasem aktualnie w ostatniej fazie przygotowań znajdują się dwa modele:

  • HengChi 5
  • HengChi 6.

Pierwotnie zakładano, że do 2025 roku zakłady China Evergrande New Energy Vehicle Group Ltd. osiągną zdolność produkcji 1 mln aut elektrycznych rocznie, a do 2035 roku 5 mln aut rocznie.

Tymczasem we wszystkich tych zakładach pracownikom przedłużono płatny urlop świąteczny (od 1 do 7 października – święto narodowe) do końca bieżącego miesiąca.

BMW zamierza inwestować wiecej

Niemiecki koncern BMW posiada swoją chińską bazę produkcyjną w północno-wschodniej części kraju, w Shen Yang 沈阳, stolicy prowincjiLiaoNing 辽宁. Od 2009 roku produkuje tu auta pod marka BMW w ramach spółki joint venture stworzonej z miejscowym partnerem Brilliance Automobile Group Holding Co. Ltd. (华晨汽车集团控股有限公司). Do tej pory BMW zainwestowało w chinach 64 mld RMB (ok. 39.471 mld PLN). Zatrudnia 21,000 pracowników. Ostatnio zarząd niemieckiego koncernu zadeklarował gotowość do dalszych inwestycji w wysokości 25 mld RMB (ok. 15.418 mld PLN). Mają one związek z rozwojem aut elektrycznych, napędzanych wodorem, a także z pojazdami autonomicznymi, które będą produkowane przede wszystkim na rynek chiński.


Transport (交通运输)
CIMC przejmuje fabrykę reeferów

China International Marine Containers Group Co., Ltd. (中国国际海运集装箱(集团)股份有限公司) przejmuje od duńskiego armatora A.P. Moller-Maersk A/S 100% udziałów w jego zakładzie produkcyjnym w Chinach, a także w ośrodku badawczo-rozwojowym i laboratorium testów w Tinglev w Danii.

Fabryka zlokalizowana w mieście portowym QingDao 青岛 zajmuje się produkcją kontenerów chłodniczych (tzw. reefer containers). Chińczycy kupuja nie tylko zakład, ale również technologie związane z produkcją kontenerów chłodniczych. Wartość transakcji to 1.083 mld USD (ok. 4.32 mld PLN).

China International Marine Containers Group Co., Ltd.  jest notowana na giełdach w ShenZhen i w Hong Kongu. Jest największym na świecie producentem kontenerów wszystkich typów z ponad 40% udziałem w globalnym rynku.

Firma Maersk Group ma w tym rynku niecałe 10%, ale ponadto posiadała unikalną technologię produkcji kontenerów chłodniczych.

Decoupling…?

China Containerized Freight Index

(中国出口集装箱运价指数)

Wskaźnik frachtu skonteneryzowanego w Chinach pokazuje kierunki chińskiego exportu i nasilenie bądź spowolnienie na tych kierunkach w okresie tygodnia.


Technologie / IT (技术/IT)
OPPO wchodzi w tablety…

OPPO, jeden z producentów telefonów komórkowych ogłosił, iż idzie w ślady swoich konkurentów,

 » Czytaj dalej

Powered by the Echo RSS Plugin by CodeRevolution.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *