Newsy ze świata

Wiadomości z całego świata

Szkoła wobec cyberprzemocy i zagrożeń wewnętrznych – jak chronić uczniów przed hejtem i przemocą? - 1 2025
CIEKAWOSTKI

Szkoła wobec cyberprzemocy i zagrożeń wewnętrznych – jak chronić uczniów przed hejtem i przemocą?

Czy szkoła Twojego dziecka jest przygotowana na cyberprzemoc i zagrożenia wewnętrzne? Większość placówek niestety nie. Tymczasem właśnie szkoły stają się coraz częściej areną nowych wyzwań związanych z bezpieczeństwem – zarówno w cyberprzestrzeni, jak i w realnym świecie.

Cyberprzemoc, hejt i zagrożenia wewnętrzne to rosnące wyzwania dla szkół. Zobacz, jak reagować na przemoc w sieci, chronić uczniów i wprowadzać skuteczne procedury bezpieczeństwa.

Internet to dziś naturalne środowisko uczniów. To tam budują relacje, uczą się i spędzają czas wolny. Niestety, cyberprzestrzeń to także obszar pełen zagrożeń. Hejt, nękanie, wykluczenie z grup online czy kompromitujące treści mogą prowadzić do depresji, izolacji, a nawet prób samobójczych. Cyberprzemoc różni się od tradycyjnej – nie kończy się po dzwonku, lecz towarzyszy uczniowi 24 godziny na dobę.

Coraz częściej pojawia się także problem sextingu i udostępniania intymnych zdjęć. To, co miało pozostać prywatne, w kilka minut może stać się narzędziem szantażu i publicznego upokorzenia. Wystarczy jedno kliknięcie, by pliki trafiły w niepowołane ręce – bez możliwości ich usunięcia z Internetu.

Równie groźny jest brak świadomości cyfrowej. Zdjęcie z lokalizacją czy udostępnienie szkolnych dokumentów może otworzyć furtkę cyberprzestępcom do wyłudzeń, włamań czy podszywania się pod uczniów i nauczycieli.

Więcej o praktycznych rozwiązaniach znajdziesz tutaj: Cybertarcza EDU – Bezpieczeństwo cyfrowe dzieci i młodzieży w szkole i w domu.

Zagrożenia wewnętrzne – uczniowie, byli uczniowie, rodzice

Nie wszystkie niebezpieczeństwa przychodzą z zewnątrz. Coraz częściej mówi się o zagrożeniach wewnętrznych – ze strony uczniów, byłych wychowanków czy nawet rodziców. Motywacje bywają różne: frustracja, potrzeba zemsty, chęć zaistnienia w internecie, a czasem fascynacja radykalnymi ideologiami.

Case study: masakra w Kerczu

Jednym z najtragiczniejszych przykładów jest masakra w szkole w Kerczu, do której doszło 17 października 2018 roku w Kerczeńskim Koledżu Politechnicznym na Krymie.

Sprawcą był 18-letni uczeń technikum, Władisław Roslakow. Najpierw podłożył w stołówce ładunek wybuchowy ukryty w plecaku – w eksplozji rannych zostało ok. 50 osób, a 10 zginęło. Następnie rozpoczął ostrzał uczniów i nauczycieli na korytarzach. Łączny bilans: 22 ofiary śmiertelne (w tym sprawca) i 70 rannych.

Była to największa strzelanina w szkole dokonana przez jedną osobę w Europie. Tragedia ta pokazuje, że zagrożenie może kryć się wśród osób, które mijamy codziennie w klasie czy na korytarzu.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak szkoły mogą chronić uczniów w cyfrowym świecie, zajrzyj do tego artykułu: Cyfrowa przemoc i hejt w szkołach – jak budować kulturę bezpieczeństwa online

Procedury i ćwiczenia – fundament bezpieczeństwa

W obliczu takich zagrożeń szkoły muszą stawiać na procedury i praktyczne ćwiczenia. W sytuacji kryzysowej nie ma czasu na dyskusję – reakcja musi być szybka i instynktowna. To dlatego szkolenia zakładają powtarzalne scenariusze, które stają się wyuczonymi reakcjami kryzysowymi. Nauczyciele i uczniowie wiedzą, jak się zachować, bo ćwiczyli to wielokrotnie – od ewakuacji po blokadę pomieszczeń.

Równie ważne jest połączenie świata online i offline. Hejt czy groźby w internecie mogą być wczesnym sygnałem, że sytuacja eskaluje i przeniesie się do realnej szkoły. Zadaniem placówki jest wychwytywać te sygnały i reagować zanim będzie za późno.

Szkoła powinna też dbać o ciągłość działania i zarządzanie kryzysem. Jasno określone role, procedury komunikacji i plan awaryjny – to podstawa, by chaos nie sparaliżował działań w sytuacji zagrożenia.

Podsumowanie – szkoła jako centrum odporności

Cyberzagrożenia i wewnętrzne źródła przemocy to problemy, które nie znikną. Wręcz przeciwnie – będą się nasilać. Dlatego szkoły muszą traktować bezpieczeństwo jako proces, a nie jednorazową akcję.

Edukacja, procedury i regularne ćwiczenia pozwalają stworzyć środowisko, w którym uczniowie i nauczyciele wiedzą, jak reagować. To nie tylko minimalizuje ryzyko tragedii, ale także buduje zaufanie i poczucie bezpieczeństwa w całej społeczności.